wtorek, 15 kwietnia 2008

Pedagogika resocjalizacyjna.


Cześć! Tym razem przybliżę Wam pojęcie PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ m.in czym się zajmuje, jakie ma cele.


Pedagogika resocjalizacyjna-istota i charakterystyka.


WYCHOWANIE - proces celowego i świadomego kształtowania ludzkich zachowań, postaw, ról społecznych czy osobowości lub jej ważnych cech zgodnie z wcześniejszymi założeniami, ideami pedagogicznymi, wzorami, modelami człowieka, którego chcemy ukształtować w toku wychowania.


SOCJALIZACJA- całokształt wpływów wywieranych na jednostkę przez środowisko społeczno- kulturowe, w którym ona żyje i rozwija się jakby niezależnie od wysiłków, starań wychowawcy i nauczycieli. Proces socjalizacji jest na ogół spontaniczny i mało kontrolowany.

*Cel socjalizacji - poprawne przystosowanie jednostki do adekwatnego funkcjonowania w rolach wyznaczonych jej przez system społeczny.


CEL WYCHOWANIA -wykształcenie pozytywnych systemów wartości, dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju osobowości jednostek, daje możliwość współdziałania z otoczeniem.


PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA (wg. Pytki) - jest dyscypliną teoretyczną i praktyczną zajmującą się wychowaniem osób z zaburzeniami w procesie socjalizacji, objawami nieprzystosowania i wykolejenia społecznego, paroprzestrzennego, przestępczości. Mowa tu o osobach w stosunku do których proces wychowania i socjalizacji nie powiódł się, uważamy je za osoby z tzw. odchyleniem od normy.



RE-SOCJALIZACJA-
jest niczym innym jak powtórną socjalizacją. Jest zatem procesem zmian, które zachodzą w osobowości jednostki (resocjalizacja nie jest możliwa bez aktywności samego wychowanka) Pytka twierdzi, iż w kręgu zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej jest jednostka wadliwie zsocjalizowana lub wychowana.

*Cel pedagogiki resocjalizacyjnej:
- doprowadzenie do stanu poprawnego przystosowania społecznego jednostki - ukształtowanie takich cech jej zachowania i osobowości, które będą jej gwarantować: optymalne uspołecznienie, twórcze funkcjonowanie w społeczeństwie, respektowanie standarów aksjologicznych (internalizacja wartości i norm pożądanych przez społeczeństwo)


*Realność celów resocjalizacji:
- celem pedagogiki resocjalizacyjnej jest przywrócenie społeczeństwu jednostki niedostosowanej - nie może się to odbywać bez pokazania ideału, wzorca do którego wychowanek dąży - cele muszą być realne, możliwe do osiągnięcia, ideał musi być obecny może odwoływać się do różny wartości, które należy dopasować do określonego wzorca.

*Przedmiot pedagogiki resocjalizacyjnej: Przedmiotem jest takie wychowanie, które polega na względnie trwałym oddziaływaniu na psychiczne procesy regulacji czynności, aby dzięki temu wywołać zmienią określonych ustosunkowań cechujących te czynności; zmiana ta ma polegać na eliminowaniu reakcji negatywnych na oczekiwanie społeczne (Jedleński)

*Interdyscyplinarność ped. resocjalizacyjnej-współdziała z: psychologią, filozofią, prawem, aksjologią, etyką, socjologią, ekonomią, patologią społeczną, medycyną, kryminologią, penitencjarystyką.


Warstwy pedagogiki resocjalizacyjnej:
TEORETYCZNA - formułowanie dyrektyw postępowania badawczego, które umożliwiłyby zdobycie, wiedzy i jej projektów dotyczących zmian w procesie kształtowania człowieka, jak i jego środowiska wychowawczego.

PRAKTYCZNA
- projektowanie, formułowanie zaleceń, opracowywanie, uzasadnienie, rozważanie określonych projektów dotyczących zmian w procesie kształtowania człowieka jak i jego środowiska wychowawczego.

*Zakres zainteresowań i obszar badań pedagogiki resocjalizacyjnej: - szkoły, zakłady specjalne dla niedostosowanych społecznie, schroniska dla nieletnich, zakłady karne, zakłady poprawcze.

*Działy pedagogiki resocjalizacyjnej: - teleologia wychowania: (jakie są cele, co chcemy osiągnąć) - teoria wychowania (w jaki sposób to osiągnąć, jakie wykorzystać i zależności) - metodyka wychowania (jakimi środkami i metodami zrealizować określone cele, jak powinny być sformułowane)

*Problemy pedagogiki resocjalizacyjnej: (wg. Pytki) - ustalenie nadrzędnych etapów celów wychowania resocjalizującego - określenie wyjściowego stanu osobowości, postaw

RESOCJALIZACJA A WYCHOWANIE RESOCJALIZACYJNE

Resocjalizacja-jednostka w skutek niekoniecznie zamierzonych wpływów środowiska na nowo chce pełnić konstruktywnie role społeczne (spontaniczne działania)

Wychowanie resocjalizacyjne -świadomy i zaplanowany proces działania wychowawcy - główny cel wychowania resocjalizacyjnego polega na trwałym przekształcaniu. Częścią wspólną tych dwóch procesów jest CEL ? ukształtowanie osobowości wychowanka.

ZADANIA WYCHOWANIA RESOCJALIZACYJNEGO:
- wyeliminowanie czynników, które wywołują zaburzeni stanu osobowości (likwidowanie przyczyn, czyli postępowanie etiotropowe)
- naprawienie stanów osobowościowych (usunięcie negatywnych zmian w osobowości, czyli postępowanie ergotropowe)
- utrwalenie uzyskanych w powyższych dwóch zakresach rezultatów resocjalizacji i postępowania semiotropowego) Powodzenie procesu resocjalizacji zależy od podmiotu, skuteczności, stosowanych metod,? itp.

Pedagogika penitencjarna- jest wyodrębnionym działaniem pedagogiki resocjalizacyjnej, a ta zaś jest działem pedagogiki specjalnej. Nazwa penitencjarne wywodzi się od słowa penitentia co oznacza - pokutę , skruchę. Inaczej to pedagogika więzienna. Pedagogika penitencjarna na tle pedagogiki wg. M. Machel.

Brak komentarzy: