sobota, 26 kwietnia 2008

Zadania wychowawców Zakładów Karnych.Program wspierania rodzin.

Siemka ;). W dzisiejszym poście zamieszczę bardzo dużo ważnych i przydatnych, jak i również nieco ciekawych wiadomości, związanych oczywiście z Zakładami Karnymi. Na początku zaznajomię Was z zadaniami wychowawcy zakładów karnych dla nieletnich , ich obowiązkami i programem zajęć.



W zakładzie zatrudnia się w szczególności:
1) pracowników pedagogicznych;
*nauczycieli szkół,
*nauczycieli zawodu,
*wychowawców internatu,
*psychologów,

*pedagogów,

2) pracowników administracyjno -biurowych,
3) pracowników obsługi,
4) pracowników medycznych.

Pracownikami niepedagogicznymi w zakładzie są:
1) strażnicy,
2) pracownicy administracji - biurowi,
3) pracownicy obsługi,
4) pracownicy medyczni: lekarze, pielęgniarki,

5) pracownicy gospodarstwa pomocniczego: *
pracownicy biura technicznego,

* robotnicy
produkcyjni.

Ogólny zakres obowiązków i uprawnień oraz status pracowników pedagogicznych
zakładu określają
:
1) ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela,
2) ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie
oświaty,
3) ustawa z dnia 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,
4) przepisy wykonawcze do w/w ustaw,
5) rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17.10.2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich.
Pracownik administracji i obsługi zakładu, niezależnie od zajmowanego stanowiska powinien
brać czynny udział w procesie resocjalizacji nieletnich poprzez własny przykład oraz współpracę z kadrą pedagogiczną placówki. Każdy pracownik zakładu jest zobowiązany do przestrzegania praw nieletnich i odpowiednio do zajmowanego stanowiska do udziału w resocjalizacji nieletnich oraz ma być dla nich pozytywnym przykładem.

W zakładzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

1) dyrektor zakładu,

2) dyrektor szkół,

3) kierownik internatu,
4) kierownik warsztatów szkolnych,
5) kierownik administracyjno - gospodarczy.



Zakładem kieruje dyrektor, który jest przełożonym
wszystkich pracowników.
Dyrektor zakładu organizuje i kontroluje pracę wszystkich działów organizacyjnych zakładu przy współudziale kierowników tych komórek. Do zadań i uprawnień dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie opieki wychowankom oraz stworzenie im warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania pro zdrowotne,
2) współpraca w wykonywaniu swoich zadań z radą zakładu i przedstawicielami
wychowanków,
3) realizacja uchw
ał rady zakładu, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
4) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w
organizacji praktyk pedagogicznych i doskonaleniu zawodowym nauczycieli,
5) realizacja zadań, uwag i wniosków oraz zarządzeń organów nadzorujących zakład, 6)dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym zakładu z pełną odpowiedzialnością za ich prawidłowe wykorzystanie,
7) organizacja obsługi finansowej , administracyjnej i gospodarczej zakładu,
8) zatrudnianie w drodze mianowania lub umowy o pracę pracowników pedagogicznych oraz zawieranie umów o pracę z innymi pracownikami,
9) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych w stosunku do wszystkich
pracowników zakładu,
10) zawieszenie w pełnieniu obowiązków pracownika pedagogicznego , przeciwko
któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie go od pracy z wychowankami,

11)występowanie - po zasięgnięciu opinii rady zakładu - z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla pracowników zakładu,
12) rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami zakładu w trybie i na zasadach
określonych w odrębnych przepisach,
13) reprezentowanie zakładu na zewnątrz,
14) egzekwowanie przestrzegania obowiązują
cych przepisów , instrukcji i zarządzeń,
15) składanie sprawozdań z działalności zakładu, 1
16)wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.


Psycholog podlega bezpośrednio dyrektorowi zakładu.
Do zadań psychologa należy w szczególności :
1)współpraca z wychowawcami i innymi pracownikami pedagogicznymi przy opracowywaniu indywidualnych planów resocjalizacyjno-rewalidacyjnych wychowanków, z wykorzystaniem materiałów osobopoznawczych jakie zawarte są w opiniach specjalistycznych zespołów diagnostyczno-konsultacyjnych,
2)prowadzenie obserwacji i ba
dań psychologicznych służących w szczególności :
*poznaniu każdego wychowanka,

*wykrywaniu przyczyn i źródeł niedostosowania społecznego, zaburzeń
rozwojowych, zaburzeń w zachowaniu oraz niepowodzeń szkolnych, *określaniu kierunków i programów działań resocjalizacyjno-rewalidacyjnych,
* ustaleniu stopnia demoralizacji nieletniego,
* orientacji zawodowej i prognozowaniu szkolenia.
3)współudział w programowaniu pracy korekcyjnej w ramach rewalidacji indywidualnej i grup terapeutycznych,
4) planowanie i prowadzenie psychoterapii indywidualnej i grupowej,
5) stały kontakt ze wszystkimi pracownikami pedagogicznymi celem właściwej realizacji zadań wychowawczych i terapeutycznych.

Pedagog podlega bezpośrednio dyrektorowi zakładu.
Do zadań pedagoga należy w szczególności :

1) opracowanie przy współpracy z wychowawcą - patronem, psychologiem i innymi
pracownikami pedagogicznymi indywidualnych planów resocjalizacyjno- rewalidacyjnych wychowanków,
2) w zależności od
potrzeb aktualizowanie wywiadów środowiskowych wychowanków,
3) współdziałanie w sprawach wychowanków z sądami , policją i innymi
instytucjami w miejscu zamieszkania wychowanków,
4) podejmowanie działań zmierzających do uregulowania sytuacji prawnej, majątkowej i mieszkaniowej wychowanków,
5) nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rodzicami /opiekunami/ wychowanków,

6)współudział w opracowaniu programu pobytu wychowanka poza zakładem w trybie
art. 90 upn,
7)udzielanie pomocy wychowankom usamodzielniającym się w
załatwieniu spraw związanych z zatrudnieniem, uzyskaniem mieszkania lub miejsca w hotelu robotniczym, zdobyciem odpowiednich dokumentów itp.


Z kolei poniżej zamieściłam
program wspierania rodzin realizowany przez wychowawców w zakładach karnych.
Wsparcie rodzin dysfunkcyjnych profesjonalną pomocą.
Rozwój rodzinnej opieki zastępczej (niespokrewnionej).
Rozwój lokalnych środowiskowych programów pomocy
(ośrodków, ognisk, świetlic, klubów).
Tworzenie małych (4-12 dzieci), lokalnych placówek (hosteli, hotelików kryzysowych,
rodzinnych domów dziecka).
Zapewnienie opieki przedszkolnej dla dzieci z rodzin marginalizowanych.
Zwiększenie wychowawczych i środowiskowych funkcji szkół publicznych.
Przywrócenie opieki zdrowotnej w szkołach.
Reforma Sądów Rodzinnych i dla Nieletnich.

Stopniowe ograniczanie i reforma stacjonarnych placówek opiekuńczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
Opracowanie merytorycznych standardów opieki i resocjalizacji (np. Karty Wychowawcy).
Zlecanie zadań opiekuńczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych organizacjom pozarządowym.

Szkolenie kadr profilaktycznych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych w zakresie praktycznych metod pracy z rodziną, pracy środowiskowej, społeczności terapeutycznej, terapii uzależnień.

3 komentarze:

Cornelia pisze...

Twój wpis bardzo fajnie i rzeczowo traktuje tematykę zakładu. Cieszę się, że trafiłam na Twoją stronę i jeśli pozwolisz chciałabym wykorzystać część informacji z Twojego wpisu do własnej pracy twórczej. Na pewno też wrócę tutaj, gdyż jestem ciekawa Twoich kolejnych wpisów. Oby tak dalej ! ;)

Agata Borowska pisze...

Bardzo fajnie zostało to napisane.

Joanna Zadrożna pisze...

Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.