wtorek, 27 maja 2008

HMMWV

Jest to wprawdzie jedynie jeden z licznych rodzajów pojazdów używanych przez Siły Zbrojne RP, ale nie mogłem oprzeć się umieszczeniu jego opisu w oddzielnym artykule.
HMMWV czyli pospolity Hummer jest obecnie jednym z symboli m.in. polskiej armii. Mała, jeżdżąca forteca. Obecnie występuje także w wersji cywilnej. Bardzo odporny, bardzo wytrzymały. Potrafi przetrwać nawet czołowe zderzenie z pociskiem z wyrzutni rakiet. Do tego dochodzi jeszcze budzący szacunek wygląd. To właśnie stanowi o uroku tego ‘behemota’. A oto bardziej fachowy opis tej maszyny:
Pojazd typu HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), przeznaczony do transportu żołnierzy oraz prowadzenia działań rozpoznawczych i patrolowych. Ma on masywną konstrukcję, jest niski i szeroki (218 cm bez lusterek).

Dane taktyczno-techniczne: - masa pojazdu – 3,5 t; - pojemność silnika – 6,5 l; - moc – 166 KM; - pokonywanie wzniesień o nachyleniu do 60 proc. (31o); - poruszanie się poprzecznie po zboczu o nachyleniu do 40 proc. (22o); - brodzenie do głębokości 76 cm bez zastosowania zestawu do brodzenia; - brodzenie do głębokości 152 cm przy zastosowaniu zestawu do brodzenia; - zasadniczy układ hamulcowy - dwuobwodowy, wspomagany hydraulicznie; - czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która ułatwia operowanie pojazdem w trudnym terenie.
Produkowany jest w kilku wersjach, z których najbardziej popularny jest model M1025A2/26, zapewniający II poziom bezpieczeństwa. W te pojazdy wyposażeni są żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego oraz zdecydowana większość żołnierzy USA. Najnowsza wersja HMMWV – model M1114 charakteryzuje się lepszymi parametrami technicznymi oraz opancerzeniem zapewniającym V poziom bezpieczeństwa. Strona polska wystąpiła do sojuszników o pozyskanie pojazdów w tej wersji. Pojazd ten został zmodyfikowany na podstawie doświadczeń wynikających z prowadzonych operacji w Iraku i w Afganistanie i został stosunkowo niedawno wdrożony do produkcji. Występuje bardzo duże zapotrzebowania na pojazdy tego typu, jednakże ze względów produkcyjnych ich liczba jest stosunkowo niewielka.

Brak komentarzy: